Materiały z konferencji „Współczesne wyzwania edukacji ekologicznej w Polsce” (25-27 maja 2012)
- 
Jakiej edukacji ekologicznej potrzebujemy? Spojrzenie ekologa na współczesną edukację 
 dr hab. Piotr Skubała, prof. UŚ, Uniwersytet Śląski
 
- 
20 lat po Szczycie Ziemi w Rio 1992-20 dni przed Szczytem Ziemi w  Rio 2012. Ewolucja edukacji ekologicznej w świetle międzynarodowych dokumentów 
 dr Anna Kalinowska, Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym
 
- 
Zapalony ekoedukator, zwariowany nauczyciel, czyli sylwetka trenera edukacji ekologicznej
 dr Ryszard Kulik, Uniwersytet Śląski
 
- 
Rozwój zrównoważony i edukacja na rzecz rozwoju zrównoważonego: definicje, pojęcia, założenia 
 dr hab. Zbigniew Karaczun, prof. SGGW, Polski Klub Ekologiczny
 
- 
Strategia edukacji dla zrównoważonego rozwoju – dotychczasowe i planowane działania
 Magdalena Cheda, Ministerstwo Środowiska
 
- 
Przykłady projektów edukacyjnych integrujących różne treści edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju
 Magdalena Noszczyk, Polska Zielona Sieć
 
- 
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w projektach polsko-niemieckich spotkań młodzieży
 dr Steffen Grothe, Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży
 
- 
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w perspektywie globalnej
 Zuzanna Naruszewicz, Centrum Edukacji Obywatelskiej
 
- 
Wiedza czy postawy - psychologiczne podstawy kształtowania postaw proekologicznych
 dr Ryszard Kulik, Uniwersytet Śląski
 
- 
Zrozumieć przyrodę na nowo. Dekalog trenera edukacji ekologicznej
 dr hab. Piotr Skubała prof. UŚ, Uniwersytet Śląski
 
- 
Metody i treści edukacji ekologicznej w edukacji formalnej - wyniki ogólnopolskiego badania ankietowego nauczycieli
 Karolina Baranowska, Gosia Świderek, Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła"
 
- 
Gra Miejska „Wygraj zrównoważony świat” - przykład edukacji dla zrównoważonego rozwoju połączonej z atrakcyjną grą rozgrywaną w mieście 
 Jakub Kotnarowski, Stowarzyszenie Centrum Promocji Ekorozwoju
 
- 
Eksperyment jako narzędzie edukacji ekologicznej - procesy uczenia się w trakcie eksperymentu
 Jan Amos Jelinek, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
 
- 
Analiza ciągłości edukacji dla zrównoważonego rozwoju na różnych poziomach nauczania
 dr Anna Wójcik, dr Ewa Gajuś-Lankamer, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie
 
- 
Analiza obecności treści edukacji ekologicznej w wybranych podręcznikach szkolnych
 Gosia Świderek, Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła"
 
- 
Drama w edukacji ekologicznej
 Dorota Todorska, Stowarzyszenie Praktyków Dramy „STOP-KLATKA”
 
- 
Szkoła jako modelowa placówka zrównoważonego rozwoju
 Anna Batorczak, Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym
 
- 
Programy certyfikacji szkół jako narzędzie wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w placówkach oświatowych
 Beata Kunc, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
 
- 
Rola instytucji pozaoświatowych w realizacji edukacji ekologicznej w edukacji formalnej - praktyka i oczekiwania
 Agnieszka Bańkowska, Gosia Świderek, Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
 
- 
Możliwości współpracy edukacji nieformalnej ze szkołą w świetle nowej podstawy programowej
 dr Ewa Gajuś-Lankamer, dr Anna Wójcik, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie
 
- 
Pozaformalna edukacja ekologiczna w Śląskim Ogrodzie Botanicznym: założenia, programy, perspektywy
 dr Bogdan Ogrodnik, dr Maja Głowacka, Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie
 
- 
Muzeum Pałac w Wilanowie - koncepcja połączenia edukacji historycznej i przyrodniczej
 Julia Dobrzańska, Muzeum Pałac w Wilanowie
 
Podsumowanie
W konferencji udział wzięło niemal 80 osób z całej Polski. Byli wśród nich nauczyciele, edukatorzy, trenerzy, metodycy związani z placówkami oświatowymi, ośrodkami edukacji w parkach narodowych i krajobrazowych, ośrodkami edukacji przyrodniczo-leśnej, organizacjami pozarządowymi, samorządowymi ośrodkami edukacji ekologicznej, centrami doskonalenia nauczycieli, ośrodkami akademickimi.
Udział stosunkowo licznej i zróżnicowanej grupy pozwolił na ciekawą i inspirującą dyskusję nad współczesnymi wyzwaniami edukacji ekologicznej.
Najistotniejsze wnioski wypływające z obrad w trakcie konferencji można sformułować następująco:
- Celem edukacji ekologicznej powinno być nie tyle przekazywanie wiedzy czy podnoszenie świadomości społeczeństw w określonych kwestiach, ale przede wszystkim kształtowanie postaw proekologicznych i zgodnych z zasadami rozwoju zrównoważonego. Wiedza i większa świadomość na temat zagrożeń ekologicznych czy stanu środowiska nie wystarczą dla zmiany postaw/stylu życia na bardziej zrównoważone. Dlatego też konieczne jest sięganie w procesie edukacyjnym nie tylko do sfery poznawczej, ale również emocjonalnej i duchowej.
- Dla osiągnięcia tak zdefiniowanego celu niezbędna jest spójna postawa nauczyciela/edukatora/trenera z prezentowanymi działaniami, postawa zapewniająca przez to jego wiarygodność. Nauczyciel/edukator/trener jest modelem dla uczestników zajęć, daje zatem przykład swoją postawą oraz zachowaniami.
- W edukacji formalnej i nieformalnej konieczna jest także spójność funkcjonowania szkoły/instytucji z głoszonymi przez nią treściami ekologicznymi. Szkoły i instytucje mogą to osiągnąć, stosując np. standardy zarządzania środowiskowego. Dobrym narzędziem wdrażania tego typu rozwiązań są programy certyfikacji środowiskowej placówek oświatowych, takie jak Zielony Certyfikat, Lokalne Centrum Aktywności Ekologicznej itp.
- W procesie edukacyjnym należy dążyć do kształtowania szacunku dla przyrody i przekonania o jej wartości samej w sobie, w kontraście do powszechnie obecnego głównie użytkowego rozumienia wartości środowiska i jego zasobów. W procesie edukacyjnym należy odwoływać się do wymiaru etycznego zachowania się ludzi. Każde działanie w świecie posiada wpływ na środowisko i podlega wartościowaniu moralnemu.
- Edukacja ekologiczna powinna w sposób holistyczny łączyć zagadnienia ekologiczne z pozostałymi obszarami zrównoważonego rozwoju: tematyką społeczną, kulturową, ekonomiczną.
- Należy również edukacji ekologicznej/edukacji dla rozwoju zrównoważonego nadawać wymiar globalny, uświadamiać globalne zależności między społeczeństwami i gospodarkami. 
- Edukacja ekologiczna służąca celom rozwoju zrównoważonego powinna czerpać z życia spoza klasy szkolnej. Działania lokalne i zjawiska globalne powinny być  przedmiotem szkolnych zajęć i inspiracją do rozwijania u uczniów umiejętności kształtowania i wyrażania własnych osądów oraz rozwoju myślenia krytycznego.
- Rozwój zrównoważony na obecnym etapie rozwoju cywilizacyjnego powinien stać się czymś więcej niż systemem funkcjonowania społeczeństw, powinien być swego rodzaju etyką.
Zdjęcia
|  | 
| Konferencja "Współczesne wyzwania edukacji ekologicznej w Polsce" 25-27 maja 2012 | 





