Program konferencji „W dziką stronę”
Podlesice, 27-28 lutego 2016

Pobierz plik z programem (pdf).

27.02.2016 (sobota)

11:15-12:30 Rejestracja uczestników

12:30-12:40 Przywitanie uczestników - Małgorzata Świderek, Karolina Baranowska, ODE „Źródła”

12:40-13:00 Podsumowanie projektu „W dziką stronę” – Agnieszka Gaszyńska, ODE „Źródła”

13:05-13:15 Co las dał mi jako trenerce ? - Anna Chomczyńska, ODE „Źródła"

13:20-13:30 "Dzika Klasa" - pomysł na kontynuację projektu „W dziką stronę" - Katarzyna Rosińska, Fundacja Akcja Bałtycka

13:35-13:55 Aktywizacja uczniów w zakresie edukacji globalnej poprzez wykorzystanie elementów zrównoważonej turystyki - Dorota Dopke, Szkoła Podstawowa w Gościcinie

14:00-14:20 Co nam daje przyroda, dowody naukowe - Monika Kotulak, Institute for European Environmental Policy (Instytut Europejskiej Polityki Ochrony Środowiska)

14:30-15:30 Obiad

15:30-15:50 „Nowa Pracownia Przyrody” - Beata Jurkiewicz, Centrum Nauki Kopernik

15:55-16:20 Misja i biznes w edukacji przyrodniczej na przykładzie Wypraw Małych traperów - Katarzyna Rosińska, Bartosz Guenzel, Fundacja Sie Chce

16:25-16:45 #uczedziecigeologii - Julia Jankowska, Centrum Nauki o Ziemi - Sudecka Zagroda Edukacyjna w Dobkowie

16:50-17:10 Idea, efekty i perspektywy rozwoju projektu „Lasy dla Życia" - Magdalena Frączek, Fundacja Forum Rozwoju Inicjatyw Lokalnych w Krakowie

17:15-17:45 Przerwa kawowa

17:45-18:05 100 dni w lesie - o początkach polskiego leśnego przedszkola PUSZCZYK - Agnieszka Kudraszow, Fundacja trzy czte ry!

18:10-18:30 "Brudna gleba" - dlaczego konieczna jest zmiana w postrzeganiu gleby w edukacji przyrodniczej? - dr inż. Piotr Pacanowski, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Centrum Edukacji Gleboznawczej - Muzeum Gleb

18:35-18:55 Wierzbowe budowle - Jacek Gądek, grupa nieformalna Wierzba Polska

19:00-19:20 Ruch Leśnych Szkół w Wielkiej Brytanii - rewolucja w edukacji ekologicznej czy tylko kolejna marka ? - Richard Irvine, Outdoor Learning, Wielka Brytania

19:30-20:30 Kolacja

20:30-21:10 Reportaż Katarzyny Mateji "W dziką stronę"

28.02.2016 (niedziela)

8:30-9:30 Śniadanie

9:30-9:50 Sluňákov - wstęp i zaproszenie - Karla Rulíková, Sluňákov - centrum ekologických aktivit města Olomouce, o.p.s. (Ołomuński Ośrodek Działań Ekologicznych „Sluňákov”,Czechy)

9:55-10:15 Zakorzenione w odkryciu - doświadczenia terenowe w edukacji środowiskowej - Barbara Immerova, DAPHNE - Inštitút aplikovanej ekológie (Instytut Ekologii Stosowanej „Daphne”, Słowacja)

10:20-10:40 Prezentacja Węgierskiego Stowarzyszenia Edukacji Środowiskowej - Zsuzsa Mondok, Magyar Környezeti Nevelési Egyesület

10:45-11:05 Niskobudżetowe aktywności terenowe dla dzieci ze specjalnymi potrzebami - Péter Szandi-Varga, Magyar Környezeti Nevelési Egyesület (Węgierskie Stowarzyszenie Edukacji Środowiskowej)

11:10-11:30 Dlaczego oferujemy „Wildnispädagogik“ (edukację w dzikiej przyrodzie)?, dr Charlotte Bergmann, Umweltzentrum Drei Eichen (Centrum Wychowania i Edukacji Środowiskowej Drei Eichen, Niemcy)

11:35-11:45 Zasady edukacji terenowej w Estonii - Sirje Aher, Centrum Szkoleń i Doradztwa Organizacji Pozarządowych Hared z Estonii

11:45-11:55 Edukacja terenowa w Szwecji - Ingegerd Ljungblom, Natur i Fokus

12:00-12:30 Kawa, czas na przebranie

12:30-14:00 Warsztaty terenowe *

14:15-15:00 Obiad i wyjazd uczestników


* Warsztaty terenowe

Warsztaty będą odbywać się równolegle w grupach ok. 15 osobowych. Opis wszystkich proponowanych warsztatów – już wkrótce! Zapisy na warsztaty - w dniu przyjazdu, podczas rejestracji na konferencję.

  • Szkółka przetrwania, czyli jak uczyć dzieci survivalu - Katarzyna Rosińska, Bartosz Guenzel, Fundacja Sie Chce
  • Umiejętności zdobywane na różnego rodzaju kursach surwiwalu zazwyczaj skierowane są do dorosłych odbiorców o dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Podczas warsztatów przećwiczymy kilka podstawowych sprawności takich jak rozpalanie ognia, budowa schronienia, czy przygotowanie posiłku w sposób przystępny nawet dzieciom w wieku przedszkolnym.

  • Pedagogika przygody: inspiracje do tworzenia ćwiczeń i gier na współdziałanie i współpracę – Adam Kaczmarek, Pracownia Nauki i Przygody
  • Przeznaczenie przynajmniej części warsztatów, zwłaszcza z nową grupą, na budowę zespołu, rozwój współodpowiedzialności i poziomu współpracy, ułatwia nam często realizację przygotowanego programu, a nawet może zdecydować o powodzeniu warsztatów. Dlatego właśnie chciałbym zaproponować kilka gier i ćwiczeń w duchu pedagogiki przygody, które ułatwią nam pracę nad poziomem współpracy i współdziałania w klasie czy innej grupie, z którą prowadzimy warsztaty terenowe. Ćwiczenia są łatwe do przeprowadzenia w terenie i nie wymagają specjalistycznych pomocy. Praktycznie wszystko czego potrzebujemy możemy znaleźć w lesie.

  • WIERZBA, HABAZIE i INNE PATYKI. Wspólne budowanie - Jacek Gądek, grupa nieformalna Wierzba Polska
  • W tym warsztacie wierzba jest nośnikiem procesu każdego z uczestników. Efekt końcowy jest nieprzewidywalny :)

  • Tworzenie 'learning stick', czyli proces doświadczania nauki w praktyce - Richard Irvine, Outdoor Learning
  • Edukacja ekologiczna dotyczy nie tylko czego i gdzie uczymy, ale także JAK głęboko, aby pobudzać do zmiany postaw. Warsztat terenowy przedstawi aktywne sposoby wejrzenia dzieci w ich proces nauki, przed, w trakcie oraz po przeżyciu doświadczenia i odnosi się zarówno do pracy indywidualnej, w parach jak i w większej grupie.

  • Spotkanie z twardzielami (warsztat stacjonarny) - Julia Jankowska, Centrum Nauki o Ziemi - Sudecka Zagroda Edukacyjna w Dobkowie
  • Zajęcia o byciu twardym. Jaki minerał znamy od pieluszek? Dlaczego nie myjemy zębów pastą kwarcową? Do czego wykorzystuje się większość diamentów na świecie? Dlaczego geolog powinien to wszystko wiedzieć? Zapraszamy wszystkie nieoszlifowane diamenty na zajęcia o skali twardości Mohsa!







    The project „Visegrad – into the wild” is financed by International Visegrad Fund (Standard Grant No. 21520412)